مقاله ها1398-7-28 08:37:53 +00:00

شواهد تاریخی ایران اثبات مینماید که آسانسور در مجموعه های منحصر به فرد تخت جمشید،معبد آناهیتا،وکاخ آپادانا پیش از زمان ارشمیدس نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما در حقیقت باید تاریخچه صنعت آسانسور در ایران را به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم کرد.
صنعت آسانسور در ایران قبل از انقلاب:صنعت آسانسور در کشور ما قدمتی 80ساله دارد و آنچه مسلم و قابل بررسی است اولین آسانسورها در ساختمان هایی که در زمان پهلوی اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمان های اطراف میدان امام خمینی(میدان سپه سابق)مانند باشگاه افسران ستاد ارتش و کتابخانه ملی ،آثار آن وجود دارد و بسیاری از آنها توسط کارشناسان خارجی و به کمک نسل اول متخصصین صنعت آسانسور ایران نصب و راه اندازی شده است.هم چنین اولین آسانسور الکتریکی ایران برای اولین ساختمان بلند در خیابان جمهوری در سال 1329شمسی طراحی و ساخته شده است.اما آسانسورهای امروزی از حدود 50سال پیش وارد کشور شده است زیرا نسل اول ساختمان های بیش از 3طبقه در ایران و آپارتمان سازی به صورت امروزی از سال 1335به بعد باید نامگذاری کرد.در ابتدا آسانسورها کامل و بسته بندی شده از خارج کشور به ایران وارد میشده است.اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی میباشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند لیکن به تدریج شرکت های ایرانی فروش ونصب آسانسور در ایران بوجود می آیندو در سال 1345اولین کارگاه تولید درب و کابین با کپی برداری از روی درب و کابین های شرکت های اروپایی تاسیس می شود.همچنین در این سال،ایجاد شهرک های مسکونی در اطاراف شهرهای بزرگ و آپارتمان سازی در طرح های وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ریزی شده و طرح ساخت اولین کارخانه آسانسورسازی در ایران مطرح می شود و سرانجام در سال 1353اولین کارخانه آسانسورسازی ایران در زمینی به مساحت 40هزار متر مربع واقع در شهر صنعتی البرز قزوین با نام ایران شیندلر با ظرفیت اولیه تولید 400دستگاه آسانسور تحت لیسانس شیندلر سوئیس به بهره برداری می رسد و از سال 1354تا 1357توسط شرکت ایران شیندلر دوره های کامل آموزش تئوری و عملی نصب آسانسور جهت پرورش نیروی متخصص در نصب آسانسورها برگزار شده و در هر دوره 20نفر تکنسین موفق به کسب مدرک مهارت نصب می شوند و امروزه دانش آموختگان آن دوره ها زبده ترین و کارآمدترین افراد در صنعت آسانسور ایران میباشند.بنابراین اغراق نمیباشد اگر از شرکت آسانسورسازی ایران شیندلر به عنوان مادر صنعت نوین آسانسور در ایران یاد کرد بعد از آن کارخانه های دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند که از آن جمله می توان به کارخانه آسانسور و پله برقی ایران که در سال 1354تحت لیسانس هاوس هان آلمان در ابهر شروع به تولید کرد و همچنین کارخانه ایران امباربا رشت که در سال 1355تولید خود را آغاز کرد.
در کنار شرکت های تولید فوق و تا قبل از سال 1357چهار یا پنج کارگاه تولید درب و کابین به همراه سی شرکت نصب و فروش آسانسور هم ایجاد می شود که بعضی از این شرکت ها نمایندگی فروش شرکت های خارجی فوق را در تهران و شهرستان ها دریافت کرده و کارگاه های مذکور نیز شرکت های فروش و نصب آسانسور را یاری می دهند.به این ترتیب تا قبل از انقلاب وضعیت صنعت آسانسور به شرح فوق بوده است.
صنعت آسانسور در ایران بعد از انقلاب در حقیقت می توان این دوره را به دو دوره قبل و بعد از جنگ تحمیلی تقسیم کرد
دوران قبل از جنگ:با خروج کارشناسان خارجی از ایران و عدم واردات آسانسور برخی از شرکت های خارجی موجود در ایران تعطیل شده یا به دلیل خروج سرمایه گذار خصوصی از ایران،این شرکت ها توسط وزارت مسکن و شهرسازی و بانک صنعت و معدن اداره می شوند.

دوران بعد از جنگ

با شروع جنگ و با تعطیل شدن آپارتمان سازی صنعت آسانسور ایران رو به رکود می رود.د راین دوران به دلیل تحریم های اقتصادی و براساس ضرورت و نیاز دست اندرکاران شروع به فعالیت های تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور کردند که تا قبل از آن از خارج وارد میشد،در داخل ایران ساخته شده و در واقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب میشد.پس از جنگ صنعت ساختمان در ایران شروع به رشد کرده و صنعت آسانسور نیز به حرکت در می آید.در حال حاضر تعداد محدودی شرکت تولیدکننده آسانسور و بیشتر از یکهزار شرکت نصب و سرویس آسانسور در سراسر ایران مشغول به کارند که کارشان فروش،مونتاژ و خدمات پس از فروش میباشد.هم چنین تعداد یکصد وبیست کارگاه کوچک و بزرگ در سراسر ایران به ساخت درب و کابین و قطعات آسانسور مشغولند هم چنین در دهه 70مجوز واردات صادر شد و به دنبال آن واحد های فروش و نمایندگی های آسنسورهای وارداتی از جمله اوتیس تیسن،گلداستار،فوجی،ام پی و……در ایران تاسیس شدند که مجموعه شرکت ها کارگاهها و نمایندگی های فوق به همراه چند واحد خدمات مهندسی صنعت آسانسور ایران را تشکیل می دهند.
منبع:مجله ی دنیای آسانسور

علت نصب آینه در آسانسور از زبان مدیر کل استاندارد استان لرستان
مهندس مرضیه قنبریان درنشستی خبری اعلام کرد: یکی از دلایل علمی نصب آینه بر دیوار روبروی کابین آسانسور اخطاریست به مسافر آن که قبل از اینکه سوار کابین شود خود را در آینه دیده و مطمئن شود که کابین آسانسور در آن طبقه وجود دارد.
در برخی موارد به دلیل مشکلات فنی اگر درب آسانسوردر طبقات باز باشد به دلیل قطع سیستم حفاظتی آسانسور حرکت می کند، در این صورت کابین آسانسور حرکت کرده و اگر مسافر متوجه نباشد، به داخل چاه آسانسور سقوط می کند.
سرنشین برای جلوگیری از سقوط ناخواسته به داخل چاه آسانسور تا زمانی که مطمئن نشده کابین در طبقه حضور دارد نباید قدم به سمت داخل کابین آسانسور بگذارد چراکه این اقدام خطرآفرین است.
۲۵ درصد آسانسورهای مسکن مهر در لرستان استاندارد دارند و مابقی غیر استاندارد هستند.
بازرسی از آسانسورهای استان لرستان به صورت دوره ای و با همکاری شرکت های مربوطه در این ستان انجام شده و در این بازرسی ها تمامی موارد استاندارد آسانسور بررسی می شود.
منبع خبر:ایسنا

کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور براساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ 82/1/1(برمبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان)تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعمل های آن قرار دارد.این موضوع به کلیه شهرداری های ایران جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ گردیده است.
در ساختمان های با بیش از 8 طبقه بالای ورودی اصلی یا با طول مسیر اصلی حرکت بیش از 23متر بالای ورودی اصلی،باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی گردد که یکی از آنها با حداقل ظرفیت 1000کیلوگرم مناسب حمل برانکارد باشد و به کلیه طبقات نیز سرویس دهد.
موضوع حمل برانکارد در حال حاضر استاندارد ملی ایران جزء الزامات نمیباشد.
حداقل سرعت آسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف پایین ترین تا کف بالاترین طبقه مطابق اطلاعات زیر میباشد:
8طبقه یا تا 23متر طول مسیر حرکت:حداقل سرعت0.63متر برثانیه
9طبقه تا12 طبقه یا تا 36.5متر طول مسیر حرکت:حداقل سرعت 1متر برثانیه
از 13تا20طبقه یا تا 63متر طول مسیر حرکت:حداقل سرعت 1.6متر بر ثانیه
از 21تا25طبقه یا تا 80متر طول مسیر حرکت:حداقل سرعت 2 متر بر ثانیه
از 26تا 30طبقه یا تا 95 متر طول مسیر حرکت:حداقل سرعت2.5متر بر ثانیه

موارد ذکر شده در بالا راهنمای ساده برای تعیین حداقل سرعت مورد نیاز در طراحی و انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی میباشد.
بدیهی است برای رسیدن به زمان انتظار مناسب ،برای ساختمان های بیش از 30طبقه برای ساختمان های غیرمسکونی(تجاری،اداری وغیره)و با ساختمان های با کاربری خاص،حتی برای انتخاب دقیق آسانسور جهت ساختمان های مسکونی لازم است بر مبنای استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو 4190،با توجه به سطح زیربنا و جمعیت ساکن در ساختمان،محاسبات ترافیکی انتخاب تعداد آسانسور،ظرفیت،سرعت و سایر مشخصات آن تعیین گردد.


بهترین محل نصب موتورخانه آسانسور در قسمت بالایی چاه آسانسور است.
هر چند ممکن است به دلیل برخی محدودیت ها موتورخانه در پایین یا کناره چاه آسانسور باشد.
فضای موتورخانه باید به اندازه ای باشد که امکان جای دادن تجهیزات ،فضای مناسب جهت تردد ایمن افراد مجاز و تعمیرات احتمالی را دارا باشد.
بازشوی درب موتورخانه باید دارای حداقل 90 سانتی متر عرض و 2 متر ارتفاع باشد.
بازشوی درب باید به سمت بیرون دارای قفل و کلید مطمئن بوده و در اختیار افراد صاحب صلاحیت قرار گیرد.
روشنایی داخل موتورخانه باید به میزان حداقل 200لوکس در کف و اطراف کلیه نواحی تردد و دسترسی تامین گردد.باید حداقل یک پریز در موتورخانه نصب گردد.
دمای فضای داخل موتورخانه حتی در زمان کارکرد آسانسور باید +5تا+40درجه سانتی گراد باشد.
به همین دلیل باید موتورخانه به شیوه ای مناسب تهویه شود.


کناف با چندین ضخامت تولید می شود که متشکل از گچ و الیاف طبیعی است نوع
“گچ بک” با ضخامت دو سانتیمتر، استقامت خوبی دارد. ماده اصلی آن گچ و غیر قابل اشتعال و دارای پایداری مکانیکی کافی است.
كناف مورد نظر در صورت دارا بودن گواهينامه مقاومت در برابر حريق از مركز تحقيقات مسكن، نسوز تلقی شده و یک ساعت مقاومت در برابر حریق می تواند داشته باشد و استفاده از آن در چاه آسانسور بلامانع است.
برخی كامپوزيت ها كه در ديواره چاه استفاده مي شوند نيز بايد دارای اين گواهينامه باشند.

تکنولوژی جدید در طراحی کمان های تمام اتوماتیک سلکوم پلاس آریان سیستم رو

با توجه به حسایسیت و نیاز روز افزون در رعایت نکات ایمنی در ساخت تجهیزات آسانسور ، گروه آریان سیستم رو اقدام به طراحی و ساخت کمان تمام اتومات سلکوم پلاس با قفل دوم کرده که با توجه به موارد خاص که نیاز به تاییدیه استاندارد دارد،نصب این کمان در درب های کابین ضروری بوده وهم چنین با توجه به قیمت بالای نمونه های خارجی این کمان با قیمتی پایین تر و با همان کیفیت و منطبق با آخرین استاندارد اروپاEN81-20/50در بازار عرضه و نصب می شود.

ممکن است به دلایل مختلف آسانسور خراب شده و بین دو طبقه از حرکت بایستد،در این موقع شخص داخل کابین ممکن است به نحوی آسانسور را باز کرده و یا به هر دلیلی درب کابین باز شود که با توجه به وجود فاصله ی 30 سانتی متری بین کابین و دیوار  باعث سقوط شخص به هنگام خروج از کابین و بروز حادثه شود.

کارایی این کمان در اینجا مشخص می شود که اجازه ی باز شدن به درب کابین را نداده و فقط در حالتی که شخص ی از بیرون اقدام به کشیدن سیم بکسل تعبیه شده بروی این کمان کند درب کابین باز می شود.

با توسعه کشور و شیوع بلند مرتبه سازی استفاده از آسانسور و بالابرها نیز رواج پیدا کرد.رواج استفاده از آسانسور در کشور ما همچون سایر کشورها و همانند هروسیله ساخت بشر با خطراتی همراه بوده که نتیجه طبیعی بروز خطر نیز ایجاد زیان یا مسئولیت یا هردو است.

این موضوع سبب شد که شرکت های بیمه زیان مسئولیت های ناشی از بروز خطرات استفاده از آسانسور را از بیمه گذار(مالکین،نصب کنندگان آسانسور یا کسانی که مسئولیت سرویس و نگهداری از آسانسور را برعهده دارند)به خود انتقال داده و رشته ای نسبتا نوین در صنعت بیمه کشور ایجاد شد.شرکت های بیمه نیز در ارائه ی پوشش های مناسب بیمه ای آسانسور به طیف وسیع سازندگان ،نصابان،استفاده کنندگان و مالکین این وسیله سرویس هایی ارائه می دهند که به شرح مختصر آن می پردازیم.

طبق قانون مدنی کشور هرکس موجب زیان برای دیگری شود مسئول جبران آن است.مسئولیت گونه ای مختلف دارد که مهم ترین آنها مسئولیت اخلاقی و مسئولیت قانونی است.بنابراین تحقق مسئولیت قانونی منوط به ورود زیان به فرد یا جامعه است که از لحاظ اصول حاکم بر قرارداد های بیمه،فقط مسئولیت مدنی قابل بیمه شدن است.به همین جهت ماده 4قانون بیمه مصوب سال 1316بیان میکند:وضوع بیمه ممکن است مال باشد اعم از عین یا منفعت یا هر حق مالی یا هر نوع مسئولیت حقوقی…

1-بیمه مسئولیت مدنی مالکین(تولیدکنندگان،نصابان،…)آسنسور در قبال استفاده کنندگان:

به موجب این قرارداد مسئولیت بیمه گذار خسارت وارده به استفاده کنندگان از آسانسور را با توجه به شرایط و مقررات مندرج در بیمه نامه و براساس قانون و عرف بیمه در ایران جبران خواهد کرد.خسارات وارده می تواند جانی یا مالی باشد.خسارات جانی دیه فوت و نقض عضو و جبران هزینه های پزشکی حداکثر تا سقف مندرج در قرار داد بیمه نامه را شامل می شود.

2-بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان:

شرکت های سازنده و نصب کننده آسانسور نیز همانند سایر شرکت های تولیدی و خدماتی نگرانی حوادث حین کار را که برای پرسنل و نیروی ماهر و غیر ماهرشان اتفاق می افتد داشته و دارند.بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ،غرامات ناشی از صدمات جانی و جسمانی کارکنان که ناشی از وقوع حوادث حین کار در محدوده مکانی مندرج در بیمه نامه باشد حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه جبران مینماید.

3-بیمه تمام خطر نصب

این بیمه نامه که معمولا مورد درخواست شرکت های نصب کننده آسانسور است،آسانسورهایی را تحت پوشش قرار می دهد که ارزش بسیار بالای داشته و مدت زمان عملیات نصب آنها نسبتا طولانی است و در صورت وقوع خطر حجم گسترده ای از کالا سرمایه و نیروی انسانی تلف می شود.مدت اعتبار بیمه نامه از زمان درج شده در بیمه شروع و پس از یکسال خاتمه میابد.

این بیمه نامه شامل دو بخش است:خسارات مادی

مسئولیت مدنی در قبال اشخاص ثالث

4-بیمه آتش سوزی

آسانسورها به خصوص در ساختمان های بزرگ همواره بخشی از ارزش افزوده یک ساختمان محسوب می شوند و جزئی از دارایی های ثابت اشخاص حقیقی و حقوقی را تشکیل می دهند.بنابراین همان طور که ساختمان ها و تاسیسات آنها تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار میگیرند آسانسور و متعلقات آن نیز به همراه ساختمان یا به تنهایی می تواند تحت پوشش بیمه آتش سوزی و خطرات تبعی آن (سیل زلزله توفان و …)قرار گیرد.

در خاتمه با توجه به توضیحات فوق ارائه نرخ و شرایط پوشش بیمه های مذکور منوط به اخذ و کسب اطلاعات تکمیلی دیگر است که بعضی عبارتند از:نوع آسانسور،کاربری آسانسور،شرکت سازنده،ظرفیت،سال ساخت،تعداد طبقات تعهدات درخواستی و در خصوص صدور بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان تعداد افراد شاغل ذر شرکت میبایست مشخص شود

ویژگی‌های آسانسور استاندارد

با توجه به تجربه ی فعالان صنعت آسانسور  می توان از ویژگی های یک آسانسور استاندارد به موارد زیر اشاره کرد:

در انتخاب آسانسور باید ارتفاع ، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک(کاربری)ساختمان را در نظر گرفت و از طرف دیگر به کیفیت اجناس ، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات توجه داشت.

زمانی می توان عنوان کرد که یک آسانسور به خوبی نصب شده که کابین آن هنگام حرکت کمترین تکان و تنش های افقی و عمودی را داشته باشد،به بیان ساده تر آسانسور روان حرکت کن،این موارد در مورد باز و بسته شدن درب های آسانسور هم باید رعایت شود.

یک آسانسور با قطعات متوسط از نظر کیفیت ولی صحیح از نظر نصب ، بهتر از آسانسوری با کیفیت قطعات عالی اما ضعیق از نظر نصب میباشد.

اولین ملاک برای خرید آسانسور ازیک شرکت این است که ببینید آیا این شرکت جواز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معدن را دارد یا خیر.هم چنین گواهی عضویت سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟این گواهی ثابت می کند که شرکت فروشنده دوره های آموزشی مباحث مربوط به آسانسور را با موفقیت پشت سر گذاشته و دارای یک سری امتیازات است.

مزیت درب های سلکوم پلاس شرکت آریان سیستم رو

درب آسانسور سلکوم آریان سیستم رو نسبت به نمونه های داخلی دارای مزیت های بسیار زیادی است که در این مقاله به طور مختصر به چند مورد از این مزایا اشاره خواهد شد:

طراحی روز اروپا و مناسب با سلیقه های تکنسین ها و کار فرمایان به جهت طراحی فوق العاده

استفاده راحت به جهت تنظیمات درایو که 80درصد پیش تنظیم میباشد.

استفاده از موتورگیربکس انکودردار به جهت حرکت روان با منحنی و شتاب دقیق مناسب

استفاده از طراحی بسیار دقیق و ریگلاژهای مناسب و مختصر،به جهت به حداقل رساندن خطای تکنسین

نصب راحت و سریع با حداقل ترین زمان ممکن

پیش بینی تمام مشکلات احتمالی با طراحی و تولید دقیق با شابلون های مناسب

طراحی کمان فوق العاده نرم و بی صدا و پرکاربرد که مشکلات این کمان به مرور برطرف شده و در تازه ترین نوآوری  قفل دوم بر روی این کمان تعبیه شده تا در مواقع اضطراری به صورت دستی بتوان درب کابین را باز کرد.

درایو هیدار پلاس درب سلکوم

این درایو بهترین جایگزین برای درب های سلکوم خارجی میباشد که به صورت یک مجموعه بر روی درب های سلکوم اصل نصب می شود و از نظر کیفیت با نمونه های خارجی برابری میکند مجموعه جایگزین شامل 1 عدد درایو هیدرا پلاس، موتور گیربکس دار ساخت ترکیه و پایه ی تبدیل میباشد که قیمتی مناسب، معادل 2,050,000تومان دارد.

لازم به ذکر است که در صورت تمایل و بسته به درخواست مشتری امکان نصب موتور دانکلر آلمان به جای موتور کورماس میباشد که قیمت مجموعه به مراتب بیشتر خواهد شد.

تاریخچه ی شرکت Wittur

شرکت آسانسور ویتور در سال 1968 توسط هورشت ویتور تاسیس شد و کار خود را با تولید قطعات آسانسور در شهر ویدنتس هاوزن آغاز کرد. ویتور در ابتدا بر ساخت درب کابین و فروش قطعات آسانسور متمرکز شد اما رفته رفته تولیدات خود را در زمینه های مختلف آسانسور گسترش داد.

این شرکت رشد بین المللی خود را خیلی سریع آغاز کرد.در سال 1977 در کلرونوی ایتالیا سایت تولید شرکت ایتالیایی سلکوم و بعد از آن در سال 1980 سایت سلکوم آراگون که بر تولید قطعات آسانسور تمرکز دارد را در زاراگوزای اسپانیا تاسیس کرد.در همین سالها سهام شرکت در کشورهایی چون هلند،فرانسه،استرالیا و هنگ کنگ فروخته شد.

شرکت ویتور در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان نمایندگی و سایت تولید انواع تجهیزات آسانسور را دارا میباشد از جمله این قطعات میتوان به:

درب آسانسور(طبقات،کابین)، موتور، تجهیزات ایمنی(گاورنر سرعت و …)، کابین و کارسلینگ، تجهیزات چاه، پک کامل سیستم آسانسور اشاره کرد.

شرکت آریان سیستم رو نیز با بهره گیری از تکنولوژی شرکت ویتور اقدام به توليد درب هاي طبقه سلكوم پلاس كرده است كه  با درب های کابین این شرکت کاملا مطابقت دارد.

قطعات درب سلکوم

شرکت آریان سیستم رو یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده ی درب آسانسور سلکوم پلاس در ایران محسوب می شود که درب هایی با تکنولوژی روز دنیا تولید کرده و از نظر کیفیت و عملکرد با نمونه های خارجی برابری می کند.

درب های طبقه تولیدی این شرکت قابلیت تطابق با درب های کابین سلکوم ایتالیا را داشته و برخی از قطعات تولیدی این شرکت بر روی درب های سلکوم اصل نیز قابل نصب میباشند.

با توجه به اینکه این درب ها در پروژه های مختلف در سطح کشور به کارگیری شده و با توجه به استقبال روز افزون از این درب ها،این شرکت به منظور ارائه ی خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان خود اقدام به تولید وارائه ی قطعات یدکی سلکوم پلاس کرده که برای درب های سلکوم خارجی نیز قابل استفاده میباشد.

از جمله این قطعات می توان به کمان اتوماتیک اشاره کرد که کاملا مشابه با کمان سلکوم ایتالیا میباشد هم چنین چرخ لنگ،پایه دوچرخ قفل و وزنه ی قفل،چرخ قفل،تسمه موتور،فولی هرزگرد،فنر و …. میباشد.

آسانسور های مولتی

شرکت تیسن کروپ در ویدئوی زیر محدودیت های آسانسور های امروزی را به چالش میکشد و سیستم مولتی خود را معرفی می کند. سیستم مولتی انقلابی در صنعت آسانسور خواهد بود.

از سال 1854 و از اختراع اولین آسانسور حدود 165 سال می گذرد سیستم آسانسور به طور کلی به این صورت بوده:حرکت کابین توسط سیم بکسل در داخل یک چاه.

در سال 2003 آسانسور دوقلو این صنعت را تغییر داد آسانسورهایی که دو کابین به صورت مستقل در چاه حرکت می کنند.

در آینده جمعیت بیشتری در کلان شهرها زندگی خواهند کرد و نیاز به توسعه ی صنعت آسانسور نیز بیشتر خوهد بود.این پیشرفت و توسعه در آسانسور های نسل آینده به این صورت خواهد بود که سیم بکسل  حذف شده و یک محرک مستقیم همچون قسمتی از کابین باعث حرکت آن می شود.

هم چنین به حرکت بیش از دو کابین در جهت های عمودی و افقی توجه خواهد شد.

این نسل از آسانسورها به اصطلاح مولتی و یا چندگانه گفته می شود.

منبع:آپارات

ویژگی‌های آسانسور استاندارد

با توجه به تجربه ی فعالان صنعت آسانسور  می توان از ویژگی های یک آسانسور استاندارد به موارد زیر اشاره کرد:

در انتخاب آسانسور باید ارتفاع ، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک(کاربری)ساختمان را در نظر گرفت و از طرف دیگر به کیفیت اجناس ، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات توجه داشت.

زمانی می توان عنوان کرد که یک آسانسور به خوبی نصب شده که کابین آن هنگام حرکت کمترین تکان و تنش های افقی و عمودی را داشته باشد،به بیان ساده تر آسانسور روان حرکت کن،این موارد در مورد باز و بسته شدن درب های آسانسور هم باید رعایت شود.

یک آسانسور با قطعات متوسط از نظر کیفیت ولی صحیح از نظر نصب ، بهتر از آسانسوری با کیفیت قطعات عالی اما ضعیق از نظر نصب میباشد.

اولین ملاک برای خرید آسانسور ازیک شرکت این است که ببینید آیا این شرکت جواز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معدن را دارد یا خیر.هم چنین گواهی عضویت سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟این گواهی ثابت می کند که شرکت فروشنده دوره های آموزشی مباحث مربوط به آسانسور را با موفقیت پشت سر گذاشته و دارای یک سری امتیازات است.

منبع:وب سایت روزنامه ی دنیای اقتصاد

بیمه ی آسانسور به چه صورت است و دارای چه ویژگی هاییست:

آسانسورها امروزه در متروها، پل های عابر پیاده و یا هر ساختمان بالای سه طبقه وجود دارندو حتی به یک اولویت مهم در  خرید و فروش واحد های مسکونی  هم تبدیل شده اند.

دراین بین نمی توان ازحوادث جانی که ممکن است برای هر فرد درحال استفاده از آسانسور به وقوع می پیوندد چشم پوشید، زیرا نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی همواره آسانسورها را آبستن حوادث می‌کند.

آنچنان که حتی مسئولین سازمان آتش نشانی از رشد این حوادث در سال های اخیر خبر می دهند.

به نظرمی رسدکه ریسک و تعداد حوادث آسانسورها به حدی است که  نمی توان از داشتن یک بیمه نامه برای آسانسورها هم چشم پوشی کرد.

هر چندکه  گفته  می شود که خسارت جانی آسانسورهای غیراستاندارد شامل بیمه نمی شود.

دبیرکمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران گفته که استاندارد داشتن یا نداشتن یک آسانسور ارتباطی با بیمه کردن آن ندارد و افراد می توانند هرآسانسوری را بیمه کنند.!

“علی مرزبان”،گفت:در سندیکای آسانسور و پله برقی تهران شعبه ۲۹۰۲ بیمه معلم مستقر بوده و همه آسانسورها آنجا بیمه می شوند، چه استاندارد داشته باشند یا نداشته باشند.!

وی، با بیان اینکه حدود شش سال است این بیمه نامه در سندیکای آسانسور ارائه می شود،گفت: در رایزنی های انجام شده،آپشن های خوبی از ناحیه شرکت بیمه معلم دریافت شده است.

مرزبان افزود: بیمه نامه ای که درسندیکا به اعضا ارائه می شود،کمترین میزان حق بیمه را در کشور دارد یعنی به تعداد نفرات کابین یک آسانسور سالانه مبلغ ۷۰۰۰ تومان حق بیمه دریافت می شودو اگر شخصی خارج از سندیکا بخواهد این بیمه نامه را تهیه کند مورد پذیرش قرار می گیرد اما مبلغ این بیمه برای افراد غیر عضو حدود ۸۵۰۰ تومان است.

دبیر کمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران معتقد است که ” بیمه ها در بستن قرارداد پرداخت کمترین رقم  خسارت را مد نظر دارند.

مرزبان مدعی شد: بعضی از شعب شرکت های بیمه از بی اطلاعی مردم در این رابطه سو استفاده می کنند، آنها با الفاظ بازی کرده و بیمه نامه هایی را صادر می کنند که در مواقع بروز حوادث ناشی از سقوط یا موارد دیگر خسارت به بیمه گر تعلق نمی گیرد.!

وی بیان کرد:در نشست های مشترک، سعی  شده که این راه ها را برای بیمه ها مسدود کنیم و بهترین بیمه را با کمترین مبلغ برای آسانسور بگیریم که در نهایت با بیمه معلم به توافق رسیدیم.!

مرزبان افزود: پوشش های بیمه ای که برای آسانسور در نظر گرفته شده شامل، ساکنین ساختمان، مالکین ساختمان، استفاده کنندگان، افراد شرکتی که برای سرویس، نگهداری و یا نصب آن آسانسور تردد دارند و مدیران ساختمان است.

طبق روال، با خرید،نصب و راه اندازی یک آسانسور،  بیمه نامه اولیه ای توسط فروشنده تحویل خریدار می شود اما با اتمام بیمه نامه آسانسور اولیه ، تهیه این نوع از بیمه به عهده مالک شخصی و یا مدیر ساختمان خواهد بود.

اگر خسارت جانی و یا مالی در رابطه با آسانسور یک مجموعه اتفاق بیافتد مالک، مدیرساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور مسئول حادثه هستند و باید خسارت پیش آمده را جبران کنند، از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی باوجود اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری است.

دبیرکمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران در خصوص مسئولیت مدیران یک ساختمان در صورت بروز حادثه در آسانسور گفت: مدیر یک ساختمان قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور را با یک شرکت می بندد و اگر حادثه ای رخ داد، مدیر ساختمان که با شرکت تعمیر کار قرارداد بسته مسئول است.

مرزبان ادامه داد: درصورت بروز حادثه، با تصمیم قاضی مربوطه  ۱۰درصد از خسارت و یا دیه حادثه آسانسور بر عهده مدیر ساختمان است  اما  با صحبت هایی که با شرکت بیمه معلم  صورت گرفته ، توانستیم برای این مدیران ساختمان هم پوشش بیمه ای در نظر بگیریم.

به گفته وی،درحال حاضرسندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران خدمات بیمه ای راگسترش داده و بیمه  سندیکاهای آسانسور شهرهای مشهد و شیراز را هم انجام می دهد.

تاریخ 1398/05/22

منبع:bazarnews.ir

آسانسوری که هیچگاه نمی ایستد

نوعی از آسانسور ها که پترنوستر نامیده میشوند،از سیکلی از کابین باز ساخته شده اند که هیچ گاه از حرکت نمی ایستند و دارای حرکت دائمی عمودی به صورت بالا و پایین میباشند.

مسافران در یکی از این کابین های باز  در جهت مورد نظر خود سوار شده و پس از رسیدن آسانسور در طبقه ی مورد نظر خود بلافاصله از آن بیرون می پرند.با توجه به نوع سوار شدن به این آسانسورها باید توجه داشت یک حرکت اشتباه می تواند منجر به حوادث ناگوار شود.

عمر سیم بکسل آسانسور به چه عواملی مربوط است؟

اصولا سیم بکسل ها در چند نوع مختلف تولید می شوند. دو نوع چپ گرد و راست گرد هم برای تابیدن رشته های سیم بکسل وجود دارند.

یکی از اجزای اصلی اسانسور هاسیم بکسل است که قدمت تولید آن به ۱۱۰ سال می رسد. در حقیقت هنوز هم برای جابجایی و حرکت آسانسور سیم بکسل به عنوان بهترین وسیله شناخته می شود.

سیم بکسل ها به روش های متفاوتی تولید می شوند نوع seal آن در صنعت آسانسور کاربرد دارد.

برای افزایش عمر مفید سیم بکسل های استفاده شده در اسانسور ها بهتر است نکاتی را در هنگام حمل آنها و همچنین برای استفاده و نگهداری از آن ها رعایت کرد.

مطابق با نکاتی که توسط کارخانه سازنده سیم بکسل عنوان شده باید متراژ کردن انجام شود. همچنین رعایت استانداردهای لازم و ایمنی در هنگام نصب سیم بکسل آسانسور الزامی است.

انجام تست سیم بکسل آسانسور با کمک تجهیزات و در مقاطع زمانی مناسب نیز ضرورت دارد.

در صورت نبود تجهیزات لازم برای تست گرفتن از سیم بکسل حتما باید کنترل آن توسط فرد با تجربه و متخصص و کارشناس انجام شود.

در صورت رعایت نکات ذکر شده در زمان نصب و همچنین برای نگهداری سیم بکسل قطعاً طول عمر مفید آن افزایش یافته و همچنین در طول دوره کار کرده خود نیز کمتر دچار آسیب دیدگی خواهد شد.

البته تست کردن سیم بکسل در دوره زمانی مشخص و بررسی و بازدید از آن ضرورت دارد.

دلیل استفاده از چهار رشته سیم بکسل برای آسانسور

اصولاً از چهار رشته سیم بکسل برای حرکت و جابجایی آسانسور استفاده می شود و به صورت معمول نسبت ۱ به ۱۱ نشان دهنده ضریب ایمنی سیم بکسل است.

منبع:وبسایت افق نیوز

نسل جدید آسانسور آسمانخراش‌ها با قابلیت پیمودن یک کیلومتر

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود ساخت برج‌ها و آسمانخراش‌های بسیار بلند، محدودیت آسانسورهای موجود برای پیمودن مسافت یکی از اصلی‌ترین چالش‌های برج سازان محسوب می‌شود.

آسانسورهای موجود با استفاده از کابل‌های فولادی نمی‌توانند تا ارتفاع بیش از 500 متر بالا بروند و با افزایش ارتفاع، وزن کابل‌های مورد استفاده نیز افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر در معدود آسمانخراش‌های با ارتفاع بیش از 500 متر، مسافران باید پس از رسیدن به طبقات خاصی، خط را عوض کرده و از آسانسور جدیدی برای رفتن به طبقات بالاتر استفاده کنند.

استفاده شدهUltra ropeاز نسل جدید آسانسور در لندن رونمایی کردند که در آن از ماده جدید بسیار سبک   Kone محققان شرکت

کابل این آسانسور به شکل روبان یا نوار مانند طراحی شده و متشکل از یک هسته فیبر کربنی است که درون یک پوشش پلاستیکی با اصطکاک بالا پوشش داده شده است.

استفاده از این ماده جدید در آسانسور یک برج 500 متری در مقایسه با آسانسور مجهز به کابل فولادی معمولی، زمان حرکت را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

استفاده از این ماده در آسانسورهای کوچک‌تر نیز می‌تواند باعث صرفه جویی قابل ملاحظه مصرف انرژی شود؛ بطور مثال در یک برج 500 متری تا 15 درصد و در یک آسمانخراش 800 متری تا 45 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود

‌ همچنین قدرت و استحکام این  ماده دو برابر فولاد بوده و به روغنکاری نیز نیاز ندارد.

منبع:ایسنا

سیستم نجات اضطراری در آسانسور (Black out )

در مواقعی پیش می آید که برق قطع شده و آسانسور در حالی که مسافری را حمل می کند از حرکت می ایستد.گاهی این توقف بین طبقات بوده و امکان خروج از آسانسور حتی با باز کردن درب کابین هم امکان پذیر نیست.

در این مواقع نصب سیستم نجات اضطراری یا بلک اوت با وجود اجباری نبودن نصب،کابین آسانسور را در صورت قطع شدن برق به نزدیکترین طبقه هدایت کرده و با باز کردن درب کابین باعث نجات مسافران گرفتار شده در آسانسور می شود.

زمانیکه آسانسور در حال حرکت بوده و سه فاز ورودی آسانسور و یا یکی از فازها به هر دلیلی قطع گردد و یا ولتاژ فازها افزایش یا کاهش یابد، کنترل موتور آسانسور را بدست گرفته و با محاسبات جریان ، آسان ترین و کم مصرف ترین جهت چرخش موتور را انتخاب می کند و کابین را به طبقه رسانده و درب را باز میکند و غیر فعال میگردد.

انتخاب راحتترین جهت چرخش بدین شرح است که سیستم بلک اوت اعداد جریان بدست آمده از چرخش در جهت بالا و در جهت پایین (در کسری از ثانیه) را ذخیره کرده و این دو عدد را با هم مقایسه مینماید ، سپس میکروکنترلر کمترین عدد را انتخاب کرده و به موتور دستور چرخش در آن جهت را صادر مینماید.

بعنوان مثال اگر کابین آسانسور خالی باشد طبیعتا وزنه سنگین تر بوده و حرکت کابین به سمت بالا برای موتور آسانتر بوده لذا گردش موتور در آن جهت به شدت جریان کمتری نیاز خواهد داشت.

در اکثر تابلو فرمان های تولید داخل ، اختلاف پتانسیل الکتریکی میان دو سر باطری در زمان استفاده از سیستم نجات اضطراری معمولا برابر با مجموع اختلاف پتانسیل باطری های منصوبه می باشد( حدودا 50 ولت).

عدد کمتر بیانگر ضعف باطری (باطری دشارژ شده) و یا فاسد بودن یک یا چند باطری می باشد.

در آسانسورهایی که قدرت موتور (کیلووات) بالاتر (معمولا 8 نفره و سرعت بالای یک متر بر ثانیه)معمولا بجای سیستم نجات اضطراری از سیستم یو پی اس استفاده می گردد.

منبع:وب سایت elfarslift.ir

هر از گاهی خبرهایی در مورد خرابی آسانسورها و حتی آسانسور در حال سقوط می شنویم که نگران کننده است. این خبرها بحث زنده ماندن در آسانسور در حال سقوط را داغ کرده است. هیچکس دوست ندارد داخل یک آسانسور در حال سقوط گرفتار شود، ولی در صورت بروز چنین وضعیتی باید راه زنده ماندن در آسانسور در حال سقوط را یاد گرفت

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

اختراعی جدید که جایگزین پله و آسانسور می‌شود
یک مدرسه طراحی در انگلستان ، موفق به طراحی نوعی دوچرخه شده است که به جای حرکت افقی، عمودی حرکت می‌کند. در آینده ای نزدیک این محصول که « Vycle » نامگذاری شده است ، می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای آسانسورها و البته پله ها در ساختمان سازی باشد، زیرا این وسیله نسبت به آسانسور و پله فضای کمتی را اشغال می کند و به افراد دسترسی آسان تری برای جا به جایی بین طبقات ساختمان خواهد داد.
طراح این محصول توضیحاتی درباره ی اختراع جدید خود داده که می تواند به شناختن این محصول کمک کند:

سال های سال است که تنها دو روش برای بالا رفتن از طبقات ساختمان وجود داشته است، پله و آسانسور. مشکل این دو روش این است که پله ها بسیار بزرگ هستند و حجم زیادی از ساختمان را به خود اختصاص میدهند و عملا در ساختمان هایی که دارای طبقات زیادی هستند کاربرد ندارند. از طرف دیگر آسانسورها نیز برای اینکه افراد را بالا ببرند بسیار پرهزینه هستند و انرژی زیادی مصرف می کنند». این اختراع نه پله است و نه آسانسور، بلکه میان این دو قرار می گیرد
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

گاورنر آسانسور
یکی از مهم ترین اجزای آسانسور در زمینه ی ایمنی آسانسور گاورنر میباشد.برای اولین بار این ابزار در سال 1853 در یک نمایشگاه در نیویورک توسط آیشاگریوز اوتیس در یک آسانسور به نمایش گذاشته شد.چارلز اوتیس نیز از سال 1878 تکمیل و به روز رسانی اختراع پدر خود را شروع کرد .


این ابزار در مواقعی که سرعت کابین بیش از حد بوده و یا در زمان سقوط آسانسور کاربرد دارد.گاورنر به سرعت حساس بوده و در صورت سرعت بیش از حد کابین با یک قفل مکانیکی که در چند مرحله عمل می کند ،باعث توقف مکانیکی کابین می شود.سپس با تحریک میکروسوییچ هایی که باعث قطع فرمان موتور می شوند،حرکت موتور را نیز متوقف می کند.
به بیان ساده با عمل کردن گاورنر پاراشوت یا ترمز اضطراری کابین فعال شده و باعث ایستادن کابین می شوند.

آسانسورهای هیدرولیکی(Home lift)
یکی از مشکلات جدی در ساختمان های چند طبقه قدیمی برای استفاده و فروش،موضوع عدم وجود آسانسور می باشد.
برای برطرف کردن این مسئله،طراحان صنعت آسانسور اقدام به طراحی و ساخت آسانسورهای هیدرولیکی و خانگی کرده اند که دارای مزیت های زیر است:
استفاده از کم ترین فضا
ایمن بودن
مصرف کم برق
کم صدا بودن
طراحی زیبا و ایجاد طرحی چشم نواز به نمای ساختمان یا داخل آن
همان طور که گفته شد این آسانسورها به صورت هیدرولیکی عمل می کنند.به این صورت که به جای استفاده از سیم بکسل های کششی از جک و روغن برای حرکت استفاده می کنند.هم چنین نیازی به تعبیه موتورخانه پشت بام ندارد.


از دیگر مزیت های این آسانسور این است که در صورت رفتن برق مکشلی در حرکت کابین پیش نیامده و آسانسور از برق اضطراری استفاده میکند.
امنیت بالا از دیگر مزیت های این نوع از آسانسور ها میباشد.
هم چنین با توجه به حرکت نرم نسبت به آسانسورهای کششی بون صدا بوده و برای نصب در ساختمان های مسکونی مناسب هستند.
برای نصب این آسانسورها در ظرفیت پایین امکان استفاده از برق تک فاز وجود دارد.

آسانسورهای عجیب در جهان
-آکوادوم
آکوادوم در هتل رادیسون بلو در برلیت – میت آلمان واقع شده و یکی از جاذبه های دریایی برلین است. این بالابر شفاف و شیشه ای در وسط یک آکواریوم ۸۲ پایی واقع شده و لقب بزرگترین مخزن استوانه ای جهان را از آنِ خود ساخته است. شیشه آکریلیک این مخزن ۲۶۰.۰۰۰ گالن آب دریا ظرفیت داشته و بیش از ۱۵۰۰ گونه ماهی و ۹۷ گونه که روزانه به ۱۸ پوند غذا در سه تا چهار وعده نیاز دارند، در آن زندگی می کنند.


فالکیرک ویل
فالکیرک ویل نوعی آسانسور منحصر به فرد در فالکریک اسکاتلند است. این بالابر نوعی بالابر چرخشی است که با برقراری ارتباط میان کانال یونیون و کانال های فورث و کلاید، امکان تبادل قایق ها میان این کانال ها را فراهم می کند. این بالابر دارای ارتفاع ۷۹ پایی است. این بالابر تنهاترین بالابر چرخشی جهان، مخصوص قایق هاست که دارای ۱۰ موتور هیدرولیک است. این بالابر دارای وسایل مکانیکی ۶۰ تنی است که در عین حال تنها ۳۰.۲ اسب بخار انرژی مصرف می کند.


– اتوستاد سیلو
اتواستاد سیلو در ولفزبورگ آلمان در مجاورت وولکس واگن واقع شده است. این مرکز نوعی گاراژ طبقاتی است که البته امکان رانندگی در آن وجود ندارد. یک تسمه نقاله خودرو های ساخته شده در کارخانه وولکس واگن را از یک تونل زیر زمینی به مسافت نیم مایل عبور داده و وارد سیلوی ۲۰۰ پایی می کند. سپس این خودروها وارد بالابر شده و در درون یک محفظه سر باز قرار می گیرند. این سیستم بالابر نیازی به راندن ندارد.


– گلوبن اسکای ویو
اریکسون گلاب که بزرگترین ساختمان کروی جهان است، در استکهلم سوئد واقع شده و دارای ارتفاع ۲۷۹ و قطر ۳۶۱ پایی است. این ساختمان کروی دارای کابین های شیشه ای است که مسافران را به یک سفر ۲۰ دقیقه ای برای انتقال به بالاترین نقطه این ساختمان دعوت می کند. این ساختمان دارای یکی از مهمترین و مرتفع ترین بالابرهای جهان بوده که امکان تماشای آسمان و خطوط هوایی را برای علاقمندان فراهم آورده است.


– بالابر ساختمان اومدا هانکیو
ساختمان اومدا هانکیو در اوکازای ژاپن واقع شده و دارای مساحتی به اندازه ۱۱.۱۵ در ۹.۲ پا است. شعبات این ساختمان در نیویورک به بزرگی شعبه اصلی نیستند. این بالابر دارای ظرفیت ۸۰ نفری و یا پنج تنی است. دلیل عظیم بودن این آسانسور ها این است که از طبقه ۱۵ به بالا مرکز تجاری-اداری بوده و کارمندان همه با هم به سمت محل کارشان حرکت می کنند.

معرفی شرکت آسانسور hyundai
شرکت آسانسوری Hyundai که بخشی از کمپانی بزرگ Hyundai می باشد به عرضه انواع مختلفی از آسانسورها ، پله برقی ها ، سیستم های حمل اتوماتیک و غیره می پردازد.
این شرکت در 23 می 1984توسط مارتین اس اچ هان تاسیس شد.
که در حال حاضر در کارخانه ی این شرکت با متراژ ۴۶۴۸۴ متر مربع که در آن به تولید آسانسورها ، سیستم های اتوماتیک هوشمند ، سیستم های پارک و درب های صفحه نمایش دار پرداخته می شود .
برج آزمایشی :


این برج با ارتفاعی در حدود ۲۰۵ متر جزو برج های آزمایشی برای آسانسورهای بسیار پر سرعت می باشد و به نام Hyundai Asan Tower شناخته شده است .ساخت این برج در سال 2009 به اتمام رسید و در جهت آزمایش ایمنی قطعات ، میزان صدا ، لرزش ، فشار برای سیستم های پر سرعت به کار برده می شود .
در برج آزمایشی Hyundai Asan Tower ، آسانسور هایی با سرعت بسیار بالا تا 1080 m/min ، 600m/min و حتی سریعترین آسانسورهای پاناروما در جهان با سرعت 420 m/min را می توان مشاهده کرد.

فتوسل چشمی و پرده ای
فتوسل چشمی یا نقطه ای
این فتوسل با ایجاد یک شعاع نوری در مسیر ورودی کابین وجود هر مانعی اعم از انسان ،اتوموبیل و غیر را تشخیص داده ،کابین را حرکت بازمیداردو یا مانع بسته شدن درب اتوماتیک کابین می شود.
در برخی از کابین های تمام استیل ،انعکاس نور مادون قرمز ارسالی از طرف فرستنده ،گیرنده را در تشخیص صحیح وجود مانع دچار مشکل میکند که باید به این مسئله توجه شود.
در دربهای ساده ،کنتاکت رله خروجی فتوسل در مسیر سری استپ قرار دارد اما در دربه ای تمام اتوماتیک این کنتاکت در مسیر ورودی درب بازکن تابلوی فرمان قرار دارد.
در آسانسورهای مجهز به درب نیمه یا تمام اتوماتیک فتوسل در حین حرکت کارنمیکند.


فتوسل پرده ای
وظیفه فتوسل پرده ای مانند فتوسل نقطه ای میباشد با این تفاوت که تعداد زیادی مسیر نوری در عرض درب ایجاد شده در نتیجه دقت کنترل افزایش می یابد.محل نصب فتوسل پرده ای بین لته های و بدنه کابین است.پس باید دارای قطر حداکثر تا 8 میلیمتر باشد.
این وسیله در دو مدل متحرک و ثابت ساخته میشود که مدل ثابت آن متداول تر است.برای سادگی در نصب این دستگاه از قطعات فلزی آماده که توسط تولیدکننده در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد استفاده می شود.

استیل های به کار رفته در درب های سلکوم پلاس آریان سیستم رو

آریان سیستم رو در درب های سلکوم پلاس خود همواره از استیل های نگیر یا stainlessاستفاده می کند.استیل های موجود در بازار به چند گونه تقسیم می شود:

استیل های بگیر که با کد 430 در بازار موجود هستند و معمولا در هوای مرطوب سریعا دچار زنگ زدگی یا زنگ آب می شوند.

استیل های بگیر با کد 201 که استیل های نگیر به اصطلاح چینی هستند.در این نوع استیل ها درصد نیکل استفاده شده به 2 رسیده و باعث می شود تا پس از مدتی استیل در هوای مرطوب دچار زنگ زدگی می شود.

استیل های نگیر با کد 304 مرغوبترین نوع استیل در بازار هستند که در بالاترین رطوبت دچار زنگ آب نمی شوند.گروه آریان سیستم رو در اجرای خدمات استیل از استیل های نگیر با کد 304استفاده می کند.
این مطلب برای درج در توییتر میباشد.

استاندارد معتبر اروپا در مورد آسانسور
EN81-1
مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای الکتریکی /این استاندارد در کمیته فنی استاندارد ایران مورد تایید و پذیرفته شده و با کد استاندارد ملی شماره 6303 به عنوان استاندارد آسانسورهای الکتریکی ابلاغ گردیده است.
کد استانداردهای اروپایی و آمریکایی در مورد آسانسور:
EN81-1
مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای الکتریکی

EN81-2
مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای هیدرولیکی

EN81-3
مقررات ایمنی در ساخت و نصب آسانسورهای غذابر و کتاب بر

EN81-5
مشخصات ابعادی و چیدمان استاندارد آسانسور

EN81-6
مقررات اجرایی انتخاب و نصب آسانسور ساختمان

EN91-7
مشخصات آلات کنترل دستی،نشانگرها و سایر متعلقات آسانسور

EN81-8
مشخصات چشمی های قلاب گیر برای تعلیق اجزای آسانسور

EN81-9
مشخصات ریل راهنما در آسانسور

EN81-10
تست و بازرسی آسانسورهای الکتریکی و هیدرولیکی

EN81-11
توصیه های لازم برای نوسازی یا نصب آسانسور برقی در ساختمان های بدون آسانسور

EN81-12
توصیه های لازم برای نوسازی یا نصب آسانسورهای هیدرولیک در ساختمان های بدون آسانسور

EN81-13
مقررات اجرایی برای آسانسورهای مقاوم در برابر دستکاری

A17.1
مقررات ایمنی برای ساخت و نصب و
محاسبات آسانسور و پله-استاندارد ASME
EN115
مقررات ایمنی برای ساخت و نصب پله برقی و پیاده رو متحرک

از سال 2000 میلادی دستورالعمل EC/16/95دراروپا جایگزین استاندارد EN81گردید که در برگیرنده استاندارد ENو نکاتی اضافه
برآن دارد.

درب آسانسور مهمترین جزء یک آسانسور است.

درب آسانسور به طور سالیانه 200/000 بار باز و بسته می شود.اگر درب آسانسور بر اساس طراحی صحیح و با تکنولوژی بالا تولید شود، قطعا با کیفیت بالاتری کار خواهد کرد.
از ویژگی های یک درب خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کم صدا بودن در موقع باز و بسته شدن
سرعت باز و بسته شدن متعادل و مناسب با نیاز
صد در صد کارکرد در طول زمان عمر آن با کمترین سرویس دوره ای
صدمه نزدن به مسافر در هنگام ورود و خروج به کابین آسانسور
آریان سیستم رو با در نظر گرفتن این نکات در سال 1394 با هدف تولید یک درب شناسنامه دار و در سطح بهترین درب های آسانسور روز دنیا، درب طبقه ی سلکوم پلاس که یک درب سلکوم ایرانی محسوب می شود،با طراحی نوین و منطبق بر درب سلکوم ایتالیا (mds1)به طور کامل توسط مهندسین این مجموعه بازطراحی و تولید کرد.
در سال 1395 نیز طراحی و تولید درب کابین سلکوم پلاس با درایو منحصر به فرد هیدرا پلاس آریان سیستم رو را آغاز کرد.

تکنولوژی جدید موتور آسانسور
پیشرفت وتوسعه ی تکنولوژی روز به روز در زمینه های مختلف اتفاق می افتد و در صنعت آسانسور این پیشرفت نیز وجود دارد.
موتورهای آسانسور به عنوان بخش مهمی از آسانسور در حال به روز شدن هستند و نسب نسل های قبلی خود پیشرفت چشمگیری داشته اند.
از جمله تکنولوژی های جدید در صنعت آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
حذف سیستم موتورخانه ای در آسانسورهای جدید

حذف گیربکس از سیستم محرک آسانسور

حذف سیم بکسل

یکی از موتورهایی که حاصل از پیشرفت تکنولوژی در صنعت آسانسور بوده موتورهای MRL(Machine rome less) میباشند.
این موتور ها یک دهه پیش توسط شرکت ویتور به بازار عرضه شد که در همان اوایل حضور خود ارابه های موسیقی لقب گرفتند.عرضه ی این موتور به بازار آسانسور رقابت شدیدی را بین شرکت های بزرگ تولید کننده ی آسانسور ایجاد کرده است.
آسانسورهای بدون موتورخانه یا MRLاز موتورهای آسانسور کوچک ولی بسیار قدرتمند استفاده میکند و به جای آسانسور گیربکس های سنتی و قدیمی به همراه یک شاسی فولادی و سنگین در موتورخانه که بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد،به داخل چاه انتقال داده شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه و بروی ریلهای آسانسور قرار میگیرد و دراین حالت کمترین جای ممکن را اشغال مینماید.در حالیکه در آسانسورهای قدیمی این فضا به طور متوسط یک اتاق 10 تا 12 متری را لازم داشت برای نصب موتور گیربکس و تابلو و گاورنر.
از مزایای دیگر این موتورها میتوان به عدم نیاز به موتورخانه،نصب سریع،حجم کم قطعات،صرفه جویی در هزینه ساخت و ساز،انجام سرویس راحت،دسترسی سریع و آسان سرویسکار و نصاب به دلیل در دسترس بودن همه لوازم در داخل چاه آسانسور و حذف سیستم ترمز لنتی که تاثیر بسزایی در حفظ محیط زیست دارد،اشاره کرد.