مقاله ها1398-5-31 07:24:21 +00:00

تکنولوژی جدید در طراحی کمان های تمام اتوماتیک سلکوم پلاس آریان سیستم رو

با توجه به حسایسیت و نیاز روز افزون در رعایت نکات ایمنی در ساخت تجهیزات آسانسور ، گروه آریان سیستم رو اقدام به طراحی و ساخت کمان تمام اتومات سلکوم پلاس با قفل دوم کرده که با توجه به موارد خاص که نیاز به تاییدیه استاندارد دارد،نصب این کمان در درب های کابین ضروری بوده وهم چنین با توجه به قیمت بالای نمونه های خارجی این کمان با قیمتی پایین تر و با همان کیفیت و منطبق با آخرین استاندارد اروپاEN81-20/50در بازار عرضه و نصب می شود.

ممکن است به دلایل مختلف آسانسور خراب شده و بین دو طبقه از حرکت بایستد،در این موقع شخص داخل کابین ممکن است به نحوی آسانسور را باز کرده و یا به هر دلیلی درب کابین باز شود که با توجه به وجود فاصله ی 30 سانتی متری بین کابین و دیوار  باعث سقوط شخص به هنگام خروج از کابین و بروز حادثه شود.

کارایی این کمان در اینجا مشخص می شود که اجازه ی باز شدن به درب کابین را نداده و فقط در حالتی که شخص ی از بیرون اقدام به کشیدن سیم بکسل تعبیه شده بروی این کمان کند درب کابین باز می شود.

ویژگی‌های آسانسور استاندارد

با توجه به تجربه ی فعالان صنعت آسانسور  می توان از ویژگی های یک آسانسور استاندارد به موارد زیر اشاره کرد:

در انتخاب آسانسور باید ارتفاع ، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک(کاربری)ساختمان را در نظر گرفت و از طرف دیگر به کیفیت اجناس ، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات توجه داشت.

زمانی می توان عنوان کرد که یک آسانسور به خوبی نصب شده که کابین آن هنگام حرکت کمترین تکان و تنش های افقی و عمودی را داشته باشد،به بیان ساده تر آسانسور روان حرکت کن،این موارد در مورد باز و بسته شدن درب های آسانسور هم باید رعایت شود.

یک آسانسور با قطعات متوسط از نظر کیفیت ولی صحیح از نظر نصب ، بهتر از آسانسوری با کیفیت قطعات عالی اما ضعیق از نظر نصب میباشد.

اولین ملاک برای خرید آسانسور ازیک شرکت این است که ببینید آیا این شرکت جواز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معدن را دارد یا خیر.هم چنین گواهی عضویت سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟این گواهی ثابت می کند که شرکت فروشنده دوره های آموزشی مباحث مربوط به آسانسور را با موفقیت پشت سر گذاشته و دارای یک سری امتیازات است.

مزیت درب های سلکوم پلاس شرکت آریان سیستم رو

درب آسانسور سلکوم آریان سیستم رو نسبت به نمونه های داخلی دارای مزیت های بسیار زیادی است که در این مقاله به طور مختصر به چند مورد از این مزایا اشاره خواهد شد:

طراحی روز اروپا و مناسب با سلیقه های تکنسین ها و کار فرمایان به جهت طراحی فوق العاده

استفاده راحت به جهت تنظیمات درایو که 80درصد پیش تنظیم میباشد.

استفاده از موتورگیربکس انکودردار به جهت حرکت روان با منحنی و شتاب دقیق مناسب

استفاده از طراحی بسیار دقیق و ریگلاژهای مناسب و مختصر،به جهت به حداقل رساندن خطای تکنسین

نصب راحت و سریع با حداقل ترین زمان ممکن

پیش بینی تمام مشکلات احتمالی با طراحی و تولید دقیق با شابلون های مناسب

طراحی کمان فوق العاده نرم و بی صدا و پرکاربرد که مشکلات این کمان به مرور برطرف شده و در تازه ترین نوآوری  قفل دوم بر روی این کمان تعبیه شده تا در مواقع اضطراری به صورت دستی بتوان درب کابین را باز کرد.

درایو هیدار پلاس درب سلکوم

این درایو بهترین جایگزین برای درب های سلکوم خارجی میباشد که به صورت یک مجموعه بر روی درب های سلکوم اصل نصب می شود و از نظر کیفیت با نمونه های خارجی برابری میکند مجموعه جایگزین شامل 1 عدد درایو هیدرا پلاس، موتور گیربکس دار ساخت ترکیه و پایه ی تبدیل میباشد که قیمتی مناسب، معادل 2,050,000تومان دارد.

لازم به ذکر است که در صورت تمایل و بسته به درخواست مشتری امکان نصب موتور دانکلر آلمان به جای موتور کورماس میباشد که قیمت مجموعه به مراتب بیشتر خواهد شد.

تاریخچه ی شرکت Wittur

شرکت آسانسور ویتور در سال 1968 توسط هورشت ویتور تاسیس شد و کار خود را با تولید قطعات آسانسور در شهر ویدنتس هاوزن آغاز کرد. ویتور در ابتدا بر ساخت درب کابین و فروش قطعات آسانسور متمرکز شد اما رفته رفته تولیدات خود را در زمینه های مختلف آسانسور گسترش داد.

این شرکت رشد بین المللی خود را خیلی سریع آغاز کرد.در سال 1977 در کلرونوی ایتالیا سایت تولید شرکت ایتالیایی سلکوم و بعد از آن در سال 1980 سایت سلکوم آراگون که بر تولید قطعات آسانسور تمرکز دارد را در زاراگوزای اسپانیا تاسیس کرد.در همین سالها سهام شرکت در کشورهایی چون هلند،فرانسه،استرالیا و هنگ کنگ فروخته شد.

شرکت ویتور در حال حاضر در اکثر کشورهای جهان نمایندگی و سایت تولید انواع تجهیزات آسانسور را دارا میباشد از جمله این قطعات میتوان به:

درب آسانسور(طبقات،کابین)، موتور، تجهیزات ایمنی(گاورنر سرعت و …)، کابین و کارسلینگ، تجهیزات چاه، پک کامل سیستم آسانسور اشاره کرد.

شرکت آریان سیستم رو نیز با بهره گیری از تکنولوژی شرکت ویتور اقدام به توليد درب هاي طبقه سلكوم پلاس كرده است كه  با درب های کابین این شرکت کاملا مطابقت دارد.

قطعات درب سلکوم

شرکت آریان سیستم رو یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده ی درب آسانسور سلکوم پلاس در ایران محسوب می شود که درب هایی با تکنولوژی روز دنیا تولید کرده و از نظر کیفیت و عملکرد با نمونه های خارجی برابری می کند.

درب های طبقه تولیدی این شرکت قابلیت تطابق با درب های کابین سلکوم ایتالیا را داشته و برخی از قطعات تولیدی این شرکت بر روی درب های سلکوم اصل نیز قابل نصب میباشند.

با توجه به اینکه این درب ها در پروژه های مختلف در سطح کشور به کارگیری شده و با توجه به استقبال روز افزون از این درب ها،این شرکت به منظور ارائه ی خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان خود اقدام به تولید وارائه ی قطعات یدکی سلکوم پلاس کرده که برای درب های سلکوم خارجی نیز قابل استفاده میباشد.

از جمله این قطعات می توان به کمان اتوماتیک اشاره کرد که کاملا مشابه با کمان سلکوم ایتالیا میباشد هم چنین چرخ لنگ،پایه دوچرخ قفل و وزنه ی قفل،چرخ قفل،تسمه موتور،فولی هرزگرد،فنر و …. میباشد.

آسانسور های مولتی

شرکت تیسن کروپ در ویدئوی زیر محدودیت های آسانسور های امروزی را به چالش میکشد و سیستم مولتی خود را معرفی می کند. سیستم مولتی انقلابی در صنعت آسانسور خواهد بود.

از سال 1854 و از اختراع اولین آسانسور حدود 165 سال می گذرد سیستم آسانسور به طور کلی به این صورت بوده:حرکت کابین توسط سیم بکسل در داخل یک چاه.

در سال 2003 آسانسور دوقلو این صنعت را تغییر داد آسانسورهایی که دو کابین به صورت مستقل در چاه حرکت می کنند.

در آینده جمعیت بیشتری در کلان شهرها زندگی خواهند کرد و نیاز به توسعه ی صنعت آسانسور نیز بیشتر خوهد بود.این پیشرفت و توسعه در آسانسور های نسل آینده به این صورت خواهد بود که سیم بکسل  حذف شده و یک محرک مستقیم همچون قسمتی از کابین باعث حرکت آن می شود.

هم چنین به حرکت بیش از دو کابین در جهت های عمودی و افقی توجه خواهد شد.

این نسل از آسانسورها به اصطلاح مولتی و یا چندگانه گفته می شود.

منبع:آپارات

ویژگی‌های آسانسور استاندارد

با توجه به تجربه ی فعالان صنعت آسانسور  می توان از ویژگی های یک آسانسور استاندارد به موارد زیر اشاره کرد:

در انتخاب آسانسور باید ارتفاع ، جمعیت ساکن و آنالیز ترافیک(کاربری)ساختمان را در نظر گرفت و از طرف دیگر به کیفیت اجناس ، نحوه نصب و کنترل کیفیت تجهیزات توجه داشت.

زمانی می توان عنوان کرد که یک آسانسور به خوبی نصب شده که کابین آن هنگام حرکت کمترین تکان و تنش های افقی و عمودی را داشته باشد،به بیان ساده تر آسانسور روان حرکت کن،این موارد در مورد باز و بسته شدن درب های آسانسور هم باید رعایت شود.

یک آسانسور با قطعات متوسط از نظر کیفیت ولی صحیح از نظر نصب ، بهتر از آسانسوری با کیفیت قطعات عالی اما ضعیق از نظر نصب میباشد.

اولین ملاک برای خرید آسانسور ازیک شرکت این است که ببینید آیا این شرکت جواز طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معدن را دارد یا خیر.هم چنین گواهی عضویت سندیکای آسانسور را دارد یا خیر؟این گواهی ثابت می کند که شرکت فروشنده دوره های آموزشی مباحث مربوط به آسانسور را با موفقیت پشت سر گذاشته و دارای یک سری امتیازات است.

منبع:وب سایت روزنامه ی دنیای اقتصاد

بیمه ی آسانسور به چه صورت است و دارای چه ویژگی هاییست:

آسانسورها امروزه در متروها، پل های عابر پیاده و یا هر ساختمان بالای سه طبقه وجود دارندو حتی به یک اولویت مهم در  خرید و فروش واحد های مسکونی  هم تبدیل شده اند.

دراین بین نمی توان ازحوادث جانی که ممکن است برای هر فرد درحال استفاده از آسانسور به وقوع می پیوندد چشم پوشید، زیرا نقص فنی قطعات آسانسور و خطای انسانی همواره آسانسورها را آبستن حوادث می‌کند.

آنچنان که حتی مسئولین سازمان آتش نشانی از رشد این حوادث در سال های اخیر خبر می دهند.

به نظرمی رسدکه ریسک و تعداد حوادث آسانسورها به حدی است که  نمی توان از داشتن یک بیمه نامه برای آسانسورها هم چشم پوشی کرد.

هر چندکه  گفته  می شود که خسارت جانی آسانسورهای غیراستاندارد شامل بیمه نمی شود.

دبیرکمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران گفته که استاندارد داشتن یا نداشتن یک آسانسور ارتباطی با بیمه کردن آن ندارد و افراد می توانند هرآسانسوری را بیمه کنند.!

“علی مرزبان”،گفت:در سندیکای آسانسور و پله برقی تهران شعبه ۲۹۰۲ بیمه معلم مستقر بوده و همه آسانسورها آنجا بیمه می شوند، چه استاندارد داشته باشند یا نداشته باشند.!

وی، با بیان اینکه حدود شش سال است این بیمه نامه در سندیکای آسانسور ارائه می شود،گفت: در رایزنی های انجام شده،آپشن های خوبی از ناحیه شرکت بیمه معلم دریافت شده است.

مرزبان افزود: بیمه نامه ای که درسندیکا به اعضا ارائه می شود،کمترین میزان حق بیمه را در کشور دارد یعنی به تعداد نفرات کابین یک آسانسور سالانه مبلغ ۷۰۰۰ تومان حق بیمه دریافت می شودو اگر شخصی خارج از سندیکا بخواهد این بیمه نامه را تهیه کند مورد پذیرش قرار می گیرد اما مبلغ این بیمه برای افراد غیر عضو حدود ۸۵۰۰ تومان است.

دبیر کمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران معتقد است که ” بیمه ها در بستن قرارداد پرداخت کمترین رقم  خسارت را مد نظر دارند.

مرزبان مدعی شد: بعضی از شعب شرکت های بیمه از بی اطلاعی مردم در این رابطه سو استفاده می کنند، آنها با الفاظ بازی کرده و بیمه نامه هایی را صادر می کنند که در مواقع بروز حوادث ناشی از سقوط یا موارد دیگر خسارت به بیمه گر تعلق نمی گیرد.!

وی بیان کرد:در نشست های مشترک، سعی  شده که این راه ها را برای بیمه ها مسدود کنیم و بهترین بیمه را با کمترین مبلغ برای آسانسور بگیریم که در نهایت با بیمه معلم به توافق رسیدیم.!

مرزبان افزود: پوشش های بیمه ای که برای آسانسور در نظر گرفته شده شامل، ساکنین ساختمان، مالکین ساختمان، استفاده کنندگان، افراد شرکتی که برای سرویس، نگهداری و یا نصب آن آسانسور تردد دارند و مدیران ساختمان است.

طبق روال، با خرید،نصب و راه اندازی یک آسانسور،  بیمه نامه اولیه ای توسط فروشنده تحویل خریدار می شود اما با اتمام بیمه نامه آسانسور اولیه ، تهیه این نوع از بیمه به عهده مالک شخصی و یا مدیر ساختمان خواهد بود.

اگر خسارت جانی و یا مالی در رابطه با آسانسور یک مجموعه اتفاق بیافتد مالک، مدیرساختمان، شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور مسئول حادثه هستند و باید خسارت پیش آمده را جبران کنند، از این رو تهیه بیمه آسانسور برای پرداخت چنین خساراتی باوجود اجباری نبودن این بیمه نامه، لازم و ضروری است.

دبیرکمیته رفاهی و بیمه سندیکای آسانسور ایران در خصوص مسئولیت مدیران یک ساختمان در صورت بروز حادثه در آسانسور گفت: مدیر یک ساختمان قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور را با یک شرکت می بندد و اگر حادثه ای رخ داد، مدیر ساختمان که با شرکت تعمیر کار قرارداد بسته مسئول است.

مرزبان ادامه داد: درصورت بروز حادثه، با تصمیم قاضی مربوطه  ۱۰درصد از خسارت و یا دیه حادثه آسانسور بر عهده مدیر ساختمان است  اما  با صحبت هایی که با شرکت بیمه معلم  صورت گرفته ، توانستیم برای این مدیران ساختمان هم پوشش بیمه ای در نظر بگیریم.

به گفته وی،درحال حاضرسندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران خدمات بیمه ای راگسترش داده و بیمه  سندیکاهای آسانسور شهرهای مشهد و شیراز را هم انجام می دهد.

تاریخ 1398/05/22

منبع:bazarnews.ir

آسانسوری که هیچگاه نمی ایستد

نوعی از آسانسور ها که پترنوستر نامیده میشوند،از سیکلی از کابین باز ساخته شده اند که هیچ گاه از حرکت نمی ایستند و دارای حرکت دائمی عمودی به صورت بالا و پایین میباشند.

مسافران در یکی از این کابین های باز  در جهت مورد نظر خود سوار شده و پس از رسیدن آسانسور در طبقه ی مورد نظر خود بلافاصله از آن بیرون می پرند.با توجه به نوع سوار شدن به این آسانسورها باید توجه داشت یک حرکت اشتباه می تواند منجر به حوادث ناگوار شود.

عمر سیم بکسل آسانسور به چه عواملی مربوط است؟

اصولا سیم بکسل ها در چند نوع مختلف تولید می شوند. دو نوع چپ گرد و راست گرد هم برای تابیدن رشته های سیم بکسل وجود دارند.

یکی از اجزای اصلی اسانسور هاسیم بکسل است که قدمت تولید آن به ۱۱۰ سال می رسد. در حقیقت هنوز هم برای جابجایی و حرکت آسانسور سیم بکسل به عنوان بهترین وسیله شناخته می شود.

سیم بکسل ها به روش های متفاوتی تولید می شوند نوع seal آن در صنعت آسانسور کاربرد دارد.

برای افزایش عمر مفید سیم بکسل های استفاده شده در اسانسور ها بهتر است نکاتی را در هنگام حمل آنها و همچنین برای استفاده و نگهداری از آن ها رعایت کرد.

مطابق با نکاتی که توسط کارخانه سازنده سیم بکسل عنوان شده باید متراژ کردن انجام شود. همچنین رعایت استانداردهای لازم و ایمنی در هنگام نصب سیم بکسل آسانسور الزامی است.

انجام تست سیم بکسل آسانسور با کمک تجهیزات و در مقاطع زمانی مناسب نیز ضرورت دارد.

در صورت نبود تجهیزات لازم برای تست گرفتن از سیم بکسل حتما باید کنترل آن توسط فرد با تجربه و متخصص و کارشناس انجام شود.

در صورت رعایت نکات ذکر شده در زمان نصب و همچنین برای نگهداری سیم بکسل قطعاً طول عمر مفید آن افزایش یافته و همچنین در طول دوره کار کرده خود نیز کمتر دچار آسیب دیدگی خواهد شد.

البته تست کردن سیم بکسل در دوره زمانی مشخص و بررسی و بازدید از آن ضرورت دارد.

دلیل استفاده از چهار رشته سیم بکسل برای آسانسور

اصولاً از چهار رشته سیم بکسل برای حرکت و جابجایی آسانسور استفاده می شود و به صورت معمول نسبت ۱ به ۱۱ نشان دهنده ضریب ایمنی سیم بکسل است.

منبع:وبسایت افق نیوز

نسل جدید آسانسور آسمانخراش‌ها با قابلیت پیمودن یک کیلومتر

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجود ساخت برج‌ها و آسمانخراش‌های بسیار بلند، محدودیت آسانسورهای موجود برای پیمودن مسافت یکی از اصلی‌ترین چالش‌های برج سازان محسوب می‌شود.

آسانسورهای موجود با استفاده از کابل‌های فولادی نمی‌توانند تا ارتفاع بیش از 500 متر بالا بروند و با افزایش ارتفاع، وزن کابل‌های مورد استفاده نیز افزایش پیدا می‌کند.

در حال حاضر در معدود آسمانخراش‌های با ارتفاع بیش از 500 متر، مسافران باید پس از رسیدن به طبقات خاصی، خط را عوض کرده و از آسانسور جدیدی برای رفتن به طبقات بالاتر استفاده کنند.

استفاده شدهUltra ropeاز نسل جدید آسانسور در لندن رونمایی کردند که در آن از ماده جدید بسیار سبک   Kone محققان شرکت

کابل این آسانسور به شکل روبان یا نوار مانند طراحی شده و متشکل از یک هسته فیبر کربنی است که درون یک پوشش پلاستیکی با اصطکاک بالا پوشش داده شده است.

استفاده از این ماده جدید در آسانسور یک برج 500 متری در مقایسه با آسانسور مجهز به کابل فولادی معمولی، زمان حرکت را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

استفاده از این ماده در آسانسورهای کوچک‌تر نیز می‌تواند باعث صرفه جویی قابل ملاحظه مصرف انرژی شود؛ بطور مثال در یک برج 500 متری تا 15 درصد و در یک آسمانخراش 800 متری تا 45 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود

‌ همچنین قدرت و استحکام این  ماده دو برابر فولاد بوده و به روغنکاری نیز نیاز ندارد.

منبع:ایسنا

سیستم نجات اضطراری در آسانسور (Black out )

در مواقعی پیش می آید که برق قطع شده و آسانسور در حالی که مسافری را حمل می کند از حرکت می ایستد.گاهی این توقف بین طبقات بوده و امکان خروج از آسانسور حتی با باز کردن درب کابین هم امکان پذیر نیست.

در این مواقع نصب سیستم نجات اضطراری یا بلک اوت با وجود اجباری نبودن نصب،کابین آسانسور را در صورت قطع شدن برق به نزدیکترین طبقه هدایت کرده و با باز کردن درب کابین باعث نجات مسافران گرفتار شده در آسانسور می شود.

زمانیکه آسانسور در حال حرکت بوده و سه فاز ورودی آسانسور و یا یکی از فازها به هر دلیلی قطع گردد و یا ولتاژ فازها افزایش یا کاهش یابد، کنترل موتور آسانسور را بدست گرفته و با محاسبات جریان ، آسان ترین و کم مصرف ترین جهت چرخش موتور را انتخاب می کند و کابین را به طبقه رسانده و درب را باز میکند و غیر فعال میگردد.

انتخاب راحتترین جهت چرخش بدین شرح است که سیستم بلک اوت اعداد جریان بدست آمده از چرخش در جهت بالا و در جهت پایین (در کسری از ثانیه) را ذخیره کرده و این دو عدد را با هم مقایسه مینماید ، سپس میکروکنترلر کمترین عدد را انتخاب کرده و به موتور دستور چرخش در آن جهت را صادر مینماید.

بعنوان مثال اگر کابین آسانسور خالی باشد طبیعتا وزنه سنگین تر بوده و حرکت کابین به سمت بالا برای موتور آسانتر بوده لذا گردش موتور در آن جهت به شدت جریان کمتری نیاز خواهد داشت.

در اکثر تابلو فرمان های تولید داخل ، اختلاف پتانسیل الکتریکی میان دو سر باطری در زمان استفاده از سیستم نجات اضطراری معمولا برابر با مجموع اختلاف پتانسیل باطری های منصوبه می باشد( حدودا 50 ولت).

عدد کمتر بیانگر ضعف باطری (باطری دشارژ شده) و یا فاسد بودن یک یا چند باطری می باشد.

در آسانسورهایی که قدرت موتور (کیلووات) بالاتر (معمولا 8 نفره و سرعت بالای یک متر بر ثانیه)معمولا بجای سیستم نجات اضطراری از سیستم یو پی اس استفاده می گردد.

منبع:وب سایت elfarslift.ir